Een greep uit een nieuwsbrief naar ouders bij het Orion Lyceum over de eerste PLEION-studiedag……
Wat deze groep scholen kenmerkt, is dat ze een leergemeenschap vormen waar identiteit en persoonsvorming centraal staat. Leren doe je tenslotte samen. Om die reden komen wij geregeld samen in zogeheten leerlabs waar wij de recente onderwijsontwikkelingen bespreken, uitwisselen en onderzoeken…….
Iedere school mocht vijf leerlingen meenemen. …….. zijn met ons meegegaan om aan ons [de docenten] te vertellen wat hun visie is op het onderwijs en hoe zij de ideale school van de toekomst voor zich zien. De leerlingen bepalen namelijk het onderwijs van de toekomst. Niet de docenten. De docenten volgden workshops, gegeven door docenten van de PLEION-scholen…… In de vorm van een inspiratiesessie en een actieve werkvorm hebben we de recente onderwijsontwikkelingen op het Orion Lyceum toegelicht met de hoop ook andere docenten te enthousiasmeren en inspireren met dit eigentijds concept. Veel scholen van de PLEION-groep zijn namelijk bezig met vragen als: ‘Roostervrij lesgeven, hoe zou dat kunnen? Samen voor de klas lesgeven, wat is de meerwaarde? Leren in thema’s, werkt het wel? Een leerling uit 1A: Donderdag 29 november ben ik naar een conferentie geweest in Utrecht. Ik wist niet zo goed wat ik ervan kon verwachten. Uiteindelijk vond ik het wel een hele leuke dag!
Toen we op de conferentie waren, moest ik nadenken over mijn ideale school. Alle kinderen van de 14 scholen moesten door elkaar gemixt zijn. Toen we dat hadden gedaan, gingen we de overeenkomsten en de verschillen bespreken over de scholen. Daarna gingen we bespreken wat we wel in onze school wilden en wat we niet in onze school wilden. Als laatste moesten we een poster maken over onze ideale school en het presenteren
De dag eindigde dus met een expositie van de leerlingen waar ze aan de docenten hun droomschool presenteerden: docenten met jij en de voornaam aanspreken, zelf bepalen wat je leert, je eigen mentor kiezen.