Nieuwtjes van De Nieuwste School

Challenge uren mavo 4

In mavo 4 hebben we iedere week twee uur Challenge. Leerlingen gaan dan onder begeleiding van een expert (collega van school, ouders, MBO, timmerman, musicus….) een Challenge aan. De Challenges zijn zeer uiteenlopend: buikdansen, timmeren, zingen, filosoferen, sporten, creatief bezig zijn, gelukskunde, ambachten (oa piano leren stemmen, glas in lood ramen maken, tandarts), meehelpen bij bakker Robèrt, koken, etc.

Challenge meubelmaken
Het is een groot succes. We hebben vooral veel contact met onze omgeving. Specialisten, experts, mensen die graag met ons samen

 

Ondernemen

Ook dit jaar zijn we in mavo 3 (en 4) weer met ondernemen bezig. Gedurende het schooljaar starten én leiden de leerlingen in groepjes hun eigen bedrijf. Deze worden bijgestaan door coaches uit het bedrijfsleven en door de mentor. Hiermee proberen we de buitenwereld binnen te halen en de leerlingen ook naar buiten te brengen. Het project laat het ondernemerschap, in al zijn facetten, aan de leerling zien. Het realisme van dit project, leerlingen starten daadwerkelijk een onderneming, motiveert en stimuleert de leerlingen tot participatie, eigenaarschap en het ontwikkelen van competenties.

We proberen de ondernemingen uit te dagen door de vraag: ” kloppen mijn ideeën met de werkelijkheid en hoe passen deze in de huidige maatschappij”? Daarnaast is er een proces van feedback door medeleerlingen, teamgenoten en andere betrokkenen waardoor er een echte leergemeenschap ontstaat. Deze leermomenten zijn bijzonder waardevol en veroorzaken realiteitszin, reflectie, adaptie en flexibiliteit bij de leerling.

Door het betrekken van ouders, familie en de maatschappij leren ze te luisteren naar en te reageren op signalen die hierdoor worden afgegeven. Ze zijn bezig met anticiperen, presenteren en vergroten van studievaardigheden door willen, kennen en kunnen te verenigen.

Tijdens ondernemen is gerichte coaching aanwezig, maar de sterkste factor in dit project is hopelijk de motivatie en betrokkenheid die in hunzelf ontwaakt en tot ontplooiing komt. Loop gerust eens binnen tijdens een van deze uren om te kijken welke ondernemingen opgestart worden door de leerlingen.

 

Young Classical Talent Award

Op 10 april 2018 vond de tweede editie van de Young Classical Talent Award plaats. Dit project bestaat uit één concert in Concertzaal Tilburg waarbij alle deelnemende scholen een talent afvaardigen. Deze scholieren spelen ieder een kort klassiek solowerk. Imme Debeij was afgevaardigd vanuit DNS en zij vertolkte een prachtig lied. Daarnaast hebben een aantal leerlingen mee mogen spelen in het professionele orkest. We hebben niet gewonnen maar deze avond is echt een geweldige ervaring om mee te maken. Wat een talenten stonden er op het podium.
https://www.kameratazuid.nl/ycta